Lonely tourist in the Philippines

Min lilla Manila guide,
Jag kan börja med att säga att filippinerna inte är likt något annat land jag varit i. Låt oss börja med det negativa vilket är maten. På frukostbuffén finns det allt från friterade fiskhuvuden till sockriga munkar. Socker i allting, socker i brödet, på saltkexen, i mjölken. Väldigt amerikanskt vilket kan bero på att det varit en amerikansk koloni.


Manila. en galen stad som har allting. ursprungligen är det 4 städer som växt ihop till ett megacity med över 12 miljoner invånare. Trafiken är helt galen och det kan ta 2 timmar att åka 2 kilometer på rusningstid vilket är helt sjukt. På den 8-filiga huvudvägen står fattiga människor emellan filerna och säljer olika saker eller erbjuder tvättning av bil. Sjukt att det inte blir påkörda.

Grand plaza äter man godaste buffén med skaldjur, soppor på dina önskemål, sushi osv (doch behöver man salta för maten smakar ingenting) och bästa shoppingen är Mega Mall, som har stora lågpriskedjor som Forever 21 och även märkesbutiker som tex Dorothy parkins, Hugo Boss.


... Buffé på Grand Plaza

Måste även rekommendera Robinsons i Q-city. Vi bor i den gallerian och där hittar man väldigt mycket, elektronik och många av mina favoritaffärer finns där.
... På Mega Mall i julrusningen

Men räddningen i denna stad har varit Starbucks och  The Coffebean, deras isblandade kaffekaramel frappuchinos hade inte klarat mig utan. Jag blir så stressad i den här staden och fattar inte att folk faktist kan leva här.
Det här var bara kortfattat om Manila men jag tycker att alla som vill se en häftig stad och ett häftigt land borde åka hit. Man får verkligen allt i ett om man besöker en av de fina paradisöar som inte är exploterade än. Vi har varit själva skandinavier på alla flygplatser och hotell här och det är verkligen en konstig känsla när man har varit i Thailand.
Så åk hit innan det förvandlas till ett nytt Thailand för det kommer det att göra. Filippinerna har allt som Thailand och mer, förutom maten....

Berättar mer om stormen och Tacloban i ett annat inlägg.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0